tirsdag 24. april 2012

Blogginnlegg 5 Talespråk, samtale og retorikk

Dette blogginnlegget skal handle om talespråk, samtale og retorikk.
I læreplanen blir det nevnt at det finnes fem grunnleggende ferdigheter(GRF) som skal være med i hvert fag.
De fem ferdighetene er:
Å uttrykke seg muntlig

å kunne skrive
å kunne lese
å kunne regne og til slutt skal man ha digitale ferdigheter.
De grunnleggende ferdighetene handler om "å tale og lytte er grunnleggende menneskelige aktiviteter som blir videreutviklet gjennom systematisk oppläring i ulike muntlige sjangere og aktiviteter."





I norskfaget skal man lære hvordan man skal uttrykke seg muntlig. Muntlige tekster er et hvovedområdet i norskfaget. "Elever skal kunne bruke og vurdere muntlig språkbruk i ulike sjangere."


Elevene skal lære om talespråket og om alle de uliuke talespråkene i Norge.
I talespråket så har man ulike områder som er:
- geolekt: dialekt
- sosiolekt: variasjon i samme by
- etnolekt: etnisk grupper som norsk
- idiolekt: standardspråk hos ett enkelt menneske


Det finnes mange dialekter i Norge, og barn må kunne lære seg å forstå alle variantene.


Viktige elementer i talemålet:
Fonem (enkeltelyder)
Tonem og trykk (stavinger)
Morfem (bøyingsendinger)
Prosodi/intonasjon (setningsnivå)



Muntlige traderte sjangre
Ubuden form: ikke rim
myte,fabel,legebde,segn,vits,gåte,ordtak,reglefortellinger,spøkelseshistorie

Bunden form: rim og rytme
Rim,regler,ellinger,songleker, viser,folkeviser, skillingsviser, ballader

Horisontal tradering: en på samme nivå lærer bort noe til deg

Vertikal tradering: en som er på høyere nivå: lærer

Lytterrolle/Retorikk

Å lytte etter informasjon (Logos, ethos)
Å lytte kristisk (Logos, ethos)
Ålytte empatisk(Pathos)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar