søndag 18. mars 2012

Fag Blogg nr 4

Fra en forelesning om Bildebøker har jeg skrevet ned gode og viktig notater når det gjelder bildebøker.
Notatene kan leses her:

Bildebøker er en viktig sjanger
  • repesterer det første møte med bildet og skrive kunst
  • Lese om og om igjen, repetisjon er viktig for utvikling av tekstkompetanse og tekstkonvensjoner

Bildebøker er multimodale (sammensatte)
  • En multimodal teskt er en tekst som kommuniserer gjennom mer enn ett tegnesystem
  • Semiotisk ressurs: vi bruker for å skape mening: skrift, tale, bilde, lyd og musikk

Hva er en bildebok?
  • en bok med ett eller flere bilder på hvert oppslag
  • Alle oppslag utgjør en tematisk og dramaturrgisk helhet
  • fram og baksidebilde
  • innsideperm og tittelblad er viktige i helheten
  • inndelt i oppslag
  • Et bilde kan som regel stå alene
  • Mange bildebøker er episke (fortellingene) men vi kan også finne lyrikk og fagbøker
  • ikon: bilde, ikonotekst
  • Den egentlige teksten i en bildebok realiseres gjennom samspillet mellom tekst og bildet
  • For bildetbøker brukes ofte begrepet ikonotekst istedenfor tekstk

Teksttyper:
  • episk tekst
  • prosaisk/prosa

Kategorier:
  • Fantastisk
  • Realistisk

Sjanger:
  • eventyr
  • nonsence
  • Fabel

Det symmetriske ikonotekstprinsippet
  • Når tekst forklarer det man ser på bildet
  • samsvar mellom det teksten forteller og bildene viser
  • Kurt

Det komplementære ikonotekstprinsippet
  • Samspillet mellom tekst og bilde er mer komplekst
  • Snill
  • Tekst og bilde har ansvar for ulike typer informasjon, de avslører hverandre
  • Bildene kan vise noe som ikke er eksplisitt nevnt i teksten og omvendt
  • Tekst og bilde er avhengig av hverandre. Leseren må koble tekst og bilde sammen for å få den fulle fortellingen
  • Konsekvenser for høyslesning:Vis bildene, men dette kan gjøre at det blir oppbrud i lesingen


Det tolkende ikonotekstprinsippet
  • Tolkende illustrasjoner spiller en viktig rolle
  • Bildene spiller en på og forsterker psykologiske undertekster
  • Et resultat av dramaturgisk bevissthet og lese og tolkningskopetanse hos illustratøren
  • Tolkningspotensialet i teksten utnyttes i bildene
  • Ofte symbolske elementer i inventar og interiør
  • Ofte er forfatter og illustratør samme person eller de samarbeider tett fra først stund

Bildene
  • Tegninger
  • Maleri
  • Fotografi
  • Kollasj
    Komposisjon: oppbyging,organisering av de ulike delene
  • Horisontale linjer (ro, harmoni)
  • Diagonalelinjer (Bevegelse,dynamikk,dramatikk)
  • Symmetrisk komposisjon
  • Spred komposisjon
  • Samlet komposisjoner
  • Bildeutsnitt: avgrensning, utvelgelse av motiv:
  • Heltotal
  • Total
  • Halvtotal
  • Nærbilde
  • Ultranært

Perspektiv:
  • Sentralperspektiv, umarkert
  • Fugleperspektiv, overblikk,distanse,makt
  • Froskeperspektiv, makt,avmakt
  • Verdiperspektiv,viktig ting er store
  • Surrealistisk, alle regler settes til side

2 kommentarer:

  1. Her var det mange viktige punkter, Emma! Kort og godt oppsummert :)

    Keep up the good work...!

    SvarSlett
  2. Her tar du for deg flere viktige momenter når det gjelder bildebøker! Fin oppsummering av temaet.
    Kunne med fordel skrevet noe om hvilke refleksjoner du selv har gjort deg underveis. :)

    SvarSlett