Om
lese og skriveopplæring
Vi har nå hatt en periode med
forelesninger om lese-og skriveopplæring. Vi har lært om skrive-og
leseopplæringen på barnetrinnet. Vi har lært de grunnleggende
skrive-og leseopplæringen. Det er to forskjellige tilnærminger som
blir brukt på barnetrinnet når det gjelder lese-og skriveopplæring.
De to metodene er syntetisk og analytisk. Syntetiske metoder går fra
de laveste trinnene i språket og oppover. Slik er trinnene:
lyd-bokstav-ord-setninger-tekst. Analytiske metoder tar og begynner
fra toppen, ned over. Slik ser trinnene:
tekst-setninger-ord-bokstav-lyd. Det finnes mange fordeler og ulemper
med disse metodene men å få en best mulig lese-og skriveopplæring
skal man bruke begge metoder. Metodene vil da dekke områder som den
andre ikke dekker og omvendt, dette kan også bli sett på som en
måte å tilpasse undervisningen på. Begge metoder får elevene til
å løse skriftskoden, altså å forstå sammenheng mellom lyd og
bokstaver og hvordan de trekkes sammen til ord. Etter hvert også
klare å få med seg hva ord og setninger betyr.
Å lese handler ikke om å kun lese hva
som står der. Lesing går ut på å forstå det man har lestHva er
vitsen med å lære seg å lese uten at man forstår det?Hva slags
hensikt får elevene ut av det? Derfor er ikke bare avkodingen
viktig, men også lese forståelsen. Det finnes flere arbeidsmetoder
for å få elevene til å bli bedere i å forstå det de har lest.
Det er også viktig å huske på at når et barn har nettopp knekket
lesekoden vil de konsentrere seg om å lydere når de leser. Etter
hvert som avkodingsferdighetene blir automatisert lesingen, altså
kjenne igjen ord, vil de ha mer fokus på innholdsforståelse. I
skriving og leseutviklingen har man seks faser i hvert utvikling.
Dette kan fortelle læreren hvor eleven ligger og om eleven er sent i
utviklingen. Det er viktig å huske at alle mennesker er forskjellige
og derfor vil de også utvikle seg forskjellige. Fortsatt så kan man
bruke de fasene som retningslinjer.
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettMange bra tanker, men når det gjelder rettskrivingen og setningsoppbyggingen din, må du se over en gang til ;) Allerede i overskrifta er det jo ord deling :P Lykke til på eksamen!
SvarSlett