torsdag 26. januar 2012

Fag Blogg 2012 nr 1


Om lese og skriveopplæring
Vi har nå hatt en periode med forelesninger om lese-og skriveopplæring. Vi har lært om skrive-og leseopplæringen på barnetrinnet. Vi har lært de grunnleggende skrive-og leseopplæringen. Det er to forskjellige tilnærminger som blir brukt på barnetrinnet når det gjelder lese-og skriveopplæring. De to metodene er syntetisk og analytisk. Syntetiske metoder går fra de laveste trinnene i språket og oppover. Slik er trinnene: lyd-bokstav-ord-setninger-tekst. Analytiske metoder tar og begynner fra toppen, ned over. Slik ser trinnene: tekst-setninger-ord-bokstav-lyd. Det finnes mange fordeler og ulemper med disse metodene men å få en best mulig lese-og skriveopplæring skal man bruke begge metoder. Metodene vil da dekke områder som den andre ikke dekker og omvendt, dette kan også bli sett på som en måte å tilpasse undervisningen på. Begge metoder får elevene til å løse skriftskoden, altså å forstå sammenheng mellom lyd og bokstaver og hvordan de trekkes sammen til ord. Etter hvert også klare å få med seg hva ord og setninger betyr.

Å lese handler ikke om å kun lese hva som står der. Lesing går ut på å forstå det man har lestHva er vitsen med å lære seg å lese uten at man forstår det?Hva slags hensikt får elevene ut av det? Derfor er ikke bare avkodingen viktig, men også lese forståelsen. Det finnes flere arbeidsmetoder for å få elevene til å bli bedere i å forstå det de har lest. Det er også viktig å huske på at når et barn har nettopp knekket lesekoden vil de konsentrere seg om å lydere når de leser. Etter hvert som avkodingsferdighetene blir automatisert lesingen, altså kjenne igjen ord, vil de ha mer fokus på innholdsforståelse. I skriving og leseutviklingen har man seks faser i hvert utvikling. Dette kan fortelle læreren hvor eleven ligger og om eleven er sent i utviklingen. Det er viktig å huske at alle mennesker er forskjellige og derfor vil de også utvikle seg forskjellige. Fortsatt så kan man bruke de fasene som retningslinjer.









2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Mange bra tanker, men når det gjelder rettskrivingen og setningsoppbyggingen din, må du se over en gang til ;) Allerede i overskrifta er det jo ord deling :P Lykke til på eksamen!

    SvarSlett