mandag 20. februar 2012

Fag Blogg 2012 nr 3

Littraturdidatikk

Littraturdidaktikk går ut på det didaktiske med littraturen. Her stiller man spørsmål som hvorfor man leser, hva er formålet og hvordan kan vi lese en tekst? Elevene må selv utvikle seg selv som lesere ved å lese mye og lese ulike typer tekster som har ulike formål. Det er viktig å passe på hva slags littratur som blir brukt i undervisningen. Som lærer er det viktig å gjøre litt forarbeid når det gjelder valg av bok. Noen bøker passer for enkel individer og noen bøker passer bare for høytlesing. Hvis læreren velger feil bok kan dette ha konsekvenser for hvordan elever vil oppfatte lesing og bøker. Dette kan skape umotivasjon. Det er viktig at læreren lar elevene ha egne stunder der de kan velge bok selv. Det at en elev har en god leseopplevelse er viktig.Når man leser det man syntes er gøy eller morsomt, hetter dette nytelseslesing. Denne type lesing er viktig for å fa "den glade leseren". Motivasjon, mestring av en lesesituasjonen og at barn opplever at lesing betyr noe. Alt dette er viktig for elever. Alle elever bør være "den glade leseren".



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar